Dagens hånskratt

Åh ni små, små människor som försöker göra er märkvärdiga.
Jag skrattar åt er.
Inte i smyg, utan ett högt hånskratt. Det gör inte ens något om ni hör det.

Ni är sådana som pratar extra högt i mobilen när ni tycker att ni har något häftigt att annonsera så att alla för er okända medresenärer på t-banan eller bussen hör.
Men mest skrattar jag åt "kulturkonsumenterna" som jag kallar er.
Ni som ser till att spara DN eller Svenskans kulturbilaga tills ni åker till jobbet. Och ser till att hålla den extra synligt för att alla runtomkring er på tunnelbanan ska se att ni minsann är kultiverade, bildade människor som läser KULTURSIDORNA minnsan. Jorå, man är väl intellektuell, liksom.
Jag har aldrig sett någon läsa nyhetsdelen eller ekonomidelen eller jobbdelen gudbevars på tuben. Så det måste ju finnas en anledning till att det är just kulturdelen som tas ut till allmän beskådan.

Tanten i morse satt, förutom att hålla tidningen extra högt så att alla kunde se, också och tittade sig omkring med jämna mellanrum som för att försäkra att alla la märke till hur kultiverad hon var.
Jag skrattar åt dig kvinna, hör du det? Skrattar! Högt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0