Give peace a chance

Såhär i juletider är det ju lätt att man tänker på de som inte har det bra och sånt ni vet.
Till stor del på grund av att alla organisationer trycker lite extra på vår medkänsla och vill få oss att skänka pengar till de som är krigsdrabbade eller svältdrabbade eller föräldralösa eller hemlösa eller, ja ni fattar.

Jag vet inte hur det är med er, men jag faller för det. Som en fura.
När jag satt på tunnelbanan i förra veckan var det en annons för stadsmissionen och hemlösa. Självklart skickar jag i väg ett sms och skänker en slant.

För ett halvår sen blev jag världsförälder för Unicef. Jag skänker en liten slant varje månad, för det är ju inget som märks sådär jättetydligt i min plånbok i alla fall.

Visst känns det lite som om välgörenhet är det nya?
Om du, som många av oss, funderar på vad du ska ge i julklapp till den där brorsan eller kompisen som redan har allt har jag ett tips.
I stället för att köpa någon mer meningslös pryl, köp en julklapp som verkligen betyder något.
I unicefs gåvoshop kan du köpa mjölk, en vattenpump eller andra bra saker som verkligen kommer till nytta, och så får du ett gåvobevis som du kan ge bort.
Jag tror nog att den du ger presenten till blir gladare för det än för någon pryl de aldrig kommer att använda.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0