Ao Nang calling

Tjipp!

(Eftersom vi ar i Thailand blir det inlagg utan vara sista 3 svenska bokstaver, som ni kanske marker)

Det har hant sa sjukt mycket under de fa dagarna vi har varit har, sa for att fa med allt skriver jag i dagform. Enklast for er att lasa ocksa.

Mandag 7 januari
Framme i Peking pa morgonen. Klev av planet till en pekingluft som var sjukt full av smog. Kallt var det ocksa, typ tva minus. Men solen sken. Alltid nagot.
Kakade kinalunch pa flygplatsen. Massa ratter var uppdukade och sen var det bara att peka pa vad man ville ha och betala i kassan. Tanka sig - det smakade faktiskt som pa kinakrogen hemma. = )

Pa nasta plan till Bangkok, sedan taxi till tagstationen. Nattag till Sura Thani. Sovvagn var vad vi hade tankt oss, men eftersom det inte fanns nagra sadana pa det taget var det bara att inta sittande sovstallning. Gick sadar. Forutom tva svenska killar var vi de enda vasterlanningarna i var vagn (skont) och pa taget med for den delen.
De stackars killarna hade landat i bangkok samma kvall for att starta sin jordenrunt-resa. De skulle kliva av taget vid halv sex pa morgonen for att ta sig till Koh Samui. Grejen var bara att de hoppade av en station for tidigt markte vi sen. Jag hoppas att de kom fram till slut......

Tisdag 8 januari
Efter 9 timmar i ett trangt tagsate kom vi antligen fram till Surat Thani, dar vi skulle byta till buss. Efter frukost hoppade vi pa lokalbussen som tog oss in till stan, darefter annu en lokalbuss i tre timmar ner till Krabi. Eftersom vi fortsatte kora pa thaistyle var vi de enda icke-thailandarna pa bussen.
Val framme i Ao Nang, dar vi alltsa ar nu, hittade vi hotell pa 5 minuter. I mitten av orten, ett stenkast fran playan, med balkong, havsutsikt, ac och ett rum som ar storre an min forsta studentlagenhet (som var pa 31,5 kvadrat). Maxat bra.

Pa kvallen, nar vi hade badat och skulle gora oss i ordning for middag, var bada sa trotta att vi nastan tappade olflaskorna ur handen. Tanken var att vi skulle ta en liten, liten gubblur. Men vi vaknade 2,5 timme senare, klockan 21. Efter ett kort orad bestamde vi oss for att sova vidare och sket i att ga ut den kvallen. Vaknade tre pa natten och var ruggigt forvirrad. Somnade dock om och sov till nasta morgon.

Onsdag 9 januari
Uppe fore tuppen eftersom vi sov hela kvallen fore.
Longtail till l Railey beach. Grymt fint pa ena stranden, dar hangde vi nastan hela dagen. Tom Fredrik som inte gillar att vara i solen.
Kollade pa arga apor, bestallde in for mycket mat til lunch och drack singha. Kan det bli battre? Svar nej.
Hem, duscha, kaka bananpannkaka, tog thaimassage, drack icke-goda drinkar, shoppade, at skaldjur och shoppade lite till. Sov.

Torsdag 10 januari (i dag eller? Borjar bli som den dar reklamen for fritidsresor dar de tappar bort dagarna...)
Uppe fore tuppen igen. Frulle pa basta stallet. Sen taxi till Tiger Cave Temple. Ett tempel som ligger hogt hogt uppe pa ett berg. For att komma dit maste man ga 1237 trappsteg, som ar typ halva storleken av ett vanligt och vissa ar en halvmeter hoga. I 30 grader varme. Jag kande mig som 87 ar. Det var sa sjukt jobbigt. Men sa vart det nar man kom upp och sag utsikten over hela Krabi-bukten.
Det var inte lika jobbigt att ga ner, men javligt tricky. Gallde att halla tungan ratt i mun. Benen bara skakade nar vi var nere.

Tillbaka till Ao Nang, damn proud over vad vi just gjort.
Nar vi skulle ga fran vart rum och kaka lunch for att sedan aka ut och snorkla gjorde klumpeduns-Tess skal for sitt namn. Tratrappen fran ovanvaningen dar vi bor ner till ytterdorren var nystadad och saphal. Jag hann precis saga ill hjartat att mina ben skakade nar vips - jag gjorde en riktigt langben vurpa och flog ner for trappen, typ 5 trappsteg.
Det gjorde sjukt ont. Sjalvklart borjade jag att grata och hyperventilera och hjartat fick trosta.
Nu sitter jag har med ett lar som ar svullet till det dubbla, en fet larkaka och hudfarg som en smurf. Skitsnyggt.
Men pa hotellrummet ligger salva och tabletter som thai-apoteket snallt lamnade ut sa forhoppningsvis lagger det sig snart.

Nu har vi just druckit drinkar i en strandbar och kakat grymt god bbq pa samma stalle med ett par fran Gnesta som vi traffade pa snorklingsturen. Nice.

For just det, vi var ju ute pa en av oarna har utanfor och snorklade pa eftermiddagen. Det var helt fantastiskt. Superklart vatten, massa akvariefiskar bara ett steg ut i vattnet och helt underbar sand. Vissa fiskar var nyfikna och nafsade i benen.

I morgon aker vi vidare till PhiPhi klockan 9 pa morgonen. Det blir alltsa early rise da ocksa. Som varsta pensionarsparet. Dar blir det lite fest och en massa snorkling, sol och bad. Eventuellt provdyk med tuber. Efter fyra dagar dar aker vi nog vidare till Koh Lanta. Tror jag. Det visar sig helt enkelt.