Mumsig fisk

I kväll tänker frugan fixa den här smarriga fiskgrytan med kokosmjölk och färsk koriander.
Jag återkommer senare med bild och betyg på om det blev lika mumsig som när vi fick den hemma hos Kerstin och Olle. Tills dess får ni nöja er med receptet.  (Som är för 4 personer)

***********************

500g torsk (eller annan vit fisk)
en handfull räkor kan också vara gott att stoppa i
en bit färsk ingefära
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 burk kokosmjölk
1 pkt saffran
2 dl vitt vin
1 fiskbuljongtärning
färsk koriander
1 stjälk citrongräs
150g champinjoner

Finhacka vitlök, ingefära och chili, fräs i lite olja tillsammans med saffran. Tillsätt kokosmjölk, vitt vin och buljong. Banka ut dina aggressioner på citrongrässtjälken och stick ner den i grytan. Låt koka 6-7 min. Skiva och lägg i champinjonerna och koka i ytterligare 6-7 min. Smaka av med salt och peppar.

Stek fisken för sig i lite olja och smör så den blir gyllene och fin. Det bästa är att servera fisken på toppen av grytan annars går den lätt sönder.

Släng gärna ner lite räkor i grytan och toppa med massor av koriander. Servera med ris.


Kommentarer
Ingoman

Den här rätten ska jag prova. Men jag skippar champinjonerna om det är okej, för dom tycker jag inte om. Tack för tipset.

2010-03-03 @ 08:43:55
URL: http://ingoman.blogspot.com
Tess

Svampen kan man skippa. Men koriandern får man inte tumma på, den är viktig. Om man gillar koriander alltså.

2010-03-03 @ 12:13:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0