Västerbron i mitt hjärta

Bra text om Västerbron av Thomas Anderberg i DN Kultur i dag.
 
Jag älskar Västerbron. Det är verkligen min favoriplats i hela stan. Utsikten över världens vackraste stad är magnifik. Dessutom är den så lång att det blir ett litet jobb att ta sig över och därmed är belöningen av utsikten ännu större. Att hångla på Västerbron är det mest romantiska som finns, oavsett årstid.
Det är väl ingen slump att förälskade par valt att föreviga sin kärlek genom att fästa låst mitt på bron.
 
Och det är självklart oerhört tragiskt att personer väljer att avsluta sina liv från bron. Det går inte att bortse från.
MEN. Att bygga höga staket och därmed skymma Stockholms bästa utsikt?
Det är fler som tar livet av sig genom att kasta sig framför tågen än att hoppa från Västerbron.
Det finns andra satsningar som bör göras, snarare än detta om man vill hindra folk från att ta sitt liv.
 
Som Anderberg skriver:
"Och vill man skydda sig från den för tidiga döden är det en utbyggd sjukvård pengarna bör satsas på, inte på att förfula Stockholms vackraste miljöer."
 
Amen.

Inte långt kvar...

Nu är semestern så nära att jag börjar se den där borta runt kröken.
Det enda smolket i glädjebägaren just nu ju då vädret.
Semestern planeras att firas hemma mestadels och den här sommaren har inte direkt imponerat med något finväder. Jag håller alla tummar jag kan för att det vänder och att vi får en värmebölja i augusti. Annars får man väl ta sina surt förvärvade slantar och styra sin kosa utomlands.
Hur som helst, det löser sig. Det viktiga är att jag snart har semester. Och att det inte är långt kvar!

Spretiga tänder

Alltså vad är det med mig och tandborstar?

Det går någon vecka, sen ser min tandborste ut som om någon har gått loss på den med elchocker. Ni vet som i en serietidning. Står rakt ut med de där borsten.

Nog för att jag har spretiga tänder, men detta?

 

 

Åka på sjön

Tog mitt pick och pack och fräste ner till Oxelösund och mina föräldrar över helgen.
Eftersom solen sken gjorde vi det jag har gjort alla barndomssomrar - åkte på sjön.
 
Just uttrycket är ju en story för sig egentligen. Eller i alla fall väldigt lokalt. Det betyder helt enkelt att man tar sin lilla motorbåt och åker ut på en ö eller kobbe. Sen hänger man där hela dagen. Äter lunch. Fikar. Solar och bad. Har sjögräskrig. Löser korsord. Läser en bok.
Eftersom Oxelösund är Sveriges båttätaste stad (per invånare, sägs det) är detta vad man gör på sommaren. Man åker på sjön.
Eftersom alla gör det och skärgården är begränsad i storlek gäller det att agera kvickt för de bästa platserna.
Alltså släpades man upp tidigt på morgonen, åt frukost, packade sin lilla väska och så packades föräldrar, barn, handdukar, kylväskor, fikakorg osv in i båten och så åkte man iväg. Mamma var då som nu hopp i land-kalle.
Eftersom den första båten vi hade var en liten sak med klen motor kom vi inte så långt, men man la väl till på Myrskär och allt vad öarna heter och så hängde man där. Åt sin fil eller sallad till lunch. Badade. Badade. Badade. Träffade kompisar och grannar som också var ute. Kaste sjögräs på syskon.
Några av mina bästa barndomsminnen.
 
När vi i lördags tog den nu något snabbare och större båten, först på sightseeingtur och sen till ön Stora Trässö för lunch, fika och solhäng var det små glädjetårar som dök upp i ögonvrån.
För en sönderjobbad sargad själ var det som ren meditation att stå längst bak i båten på hemvägen och se svallvågorna och alla de där öarna jag har tillbringat så många sommarlov på.
 
 
 
Att åka på sjön. Bra härligt.
 
  

Lägg ägg!

Tänker ofta att jag kanske ska lägga ner det här med bloggen.
Jag har ju oftast inget briljant att säga. Blir mest en massa tramsiga inlägg om inget alls.
Inga knivskarpa analyser eller roliga grejer som folk garvar åt.
 
Men, sen så tänker jag på er två personer som läser min blogg om dagen. Tänker att det vore ju trist att ta det nöjet från er.
Så jag fortsätter väl ett tag till då....

Midsommaren vi minns

 
 
Till skillnad från förra Midsommar då det är mörkt efter 20.00 för vissa i vårt gäng blev det en riktigt lugn midsommar i år. Sillunch i det fria i Vinterviken, premiärdopp, sönderbrända ben och kvällsgrillning.
Och så nya tag på midsommardagen med middag, rosévin och hundhäng. En fin liten helg att tänka på nu när regnet vräker ner och det känns mer som september än juni.
 

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0