Dressed in white

Försöker mig i dag på en outfit som jag tidigare inte riktigt har vågat bära: den vita kostymen!
Det är egentligen inte någon kostym som hör ihop utan byxor och kavaj för sig, men tillsammans blir de ju som ja, en kostym.

Den här bilden är verkligen usel, men så här ser det iaf ut. Bra eller anus?

Londonguide!

Satt i går och skrev en liten Londonguide till en kompis som åker dit i september.
Och jag får ganska många frågor om ställen i London. Gör därför det enda rätta och publicerar min guide till London här.
Enjoy!

ALLMÄNT:
Ett bra tips är att köpa en billig London A-Z, med kartor och gaturegister för hela London. Ovärderlig att ha om man traskar omkring utanför turiststråken. Och åk buss. Perfekt på helgerna om tunnelbanan är stängd på just din linje och bra alltid eftersom man ser mer av stan än om man åker tunnelbana.

FRUKOST:
Äter ni på Breakfast Club. Finns i Soho, Shoreditch, Spitafield och Islington. Billigt och gott med stor meny. funkar även för lunch. Har alkoholtillstånd, förutom i Soho där man får ta med eget i stället.

PROMENERAR:
Gör ni längs Regents Canal. Ta tunnelbanan till Warwick Avenue, i mina gamla hoods ta er ner till kanalen och promenera längs kanalen förbi Regents park och bort mot Camden.
Ett annat mysigt område att promenera i är Primrose Hill. Kan med fördel kombineras med promenaden ovan.

Det är också mysigt att promenera runt i South Kensington, om man vill kolla på fina hus och så och så klart Notting Hill/Holland Park.

PARKHÄNGER: Gör ni i Regents Park eller Holland Park. Hyde Park är så klart också mysig men någon av de andra två är mina favoriter.

AFTER NOON TEA: Är ett måste. The Wholseley, på Piccadilly (gatan alltså) ganska nära The Ritz, är en klassiker som är mycket bra och härligt posh. Lite mysigare är det på The Kensington, ett hotell i South Kensington.

SHOPPING: Shopping finns överallt. Oxford street är bra för där finns alla kedjor, men det är också mycket folk.
Kensington High Street har en del kedjor, men de finns överallt annars. Ett av mina favoritområden för shopping är Covent Garden och alla gatorna där (Long Acre) etc. Där finns hur mycket som helst bra. Och gott om pubar och cafeer när man behöver vila benen. Roliga småbutiker finns det gott om i Soho.
Harrods och Harvey Nichols är trevliga varuhus. Ligger i Knightsbridge. I källaren på Harrods finns Laduree som gör fantastiska Macarons och där man kan fika. Men om ni bara ska vila benen på ett ställe på den sidan av stan MÅSTE ni besöka baren högst upp på Harvey Nichols. De har en utedel på taket där man kan sippa på ett glas champagne eller något annat gott. Få känner till den här guldklimpen.

MARKNADER: London är ju känt för sina marknader. Portobello Road kan vara kul om man vill trängas men oftast hittar man inte så mycket på marknaderna tycker jag. Beror helt på vad man är ute efter att göra/shoppa. Mysigt att hänga på men har man bara en helg skulle jag lägga tiden på annat.
Brick Lane är härligt och bohemigt, och är man söndagshungrig kan man köpa i princip vilken mat som helst för en billig penning i något av alla gatustånden.

ÄTER: Det minsta problemet i London är att hitta bra restauranger.
Några av mina favoriter:
Inamo, Wardour st i Soho. Det här är inte ett tips att ens överväga. Ni ska bara gå dit. Det finns inget annat alternativ. Ni kommer att förstå varför efteråt.

Pho. Bra och mysig vietnames mittemot Inamo. Deras vietnmesiska pannkaka är to die for.

Yo Sushi. Portland St i Soho. Sushirestaurang med rullband där man plockar det man vill ha. Rihanna gillar, precis som jag, att äta lunch här.

Murano's. En av Gordon Ramsays restauranger. Italienare i Covent Garden med rimliga priser.

Loco Mexicano. Låt er inte luras av att det ser billigt och tramsigt ut. Den här mexikanaren på Westbourne Grove i Notting Hill har den godaste mexarmaten jag har ätit. Det är dessutom riktigt billigt och efter några margharitas kan man inte låta bli att prova den sombrero som alla gäster får vid sin plats.

Churchill Arms. Underbar pub på Kensington Church Street som har en jättebra thairestaurang längst in. Man kan äta inne i restaurangen eller ute i puben. Serverar den godaste pad thaien jag har ätit.

EFTER MATEN:
Barer och pubar finns det också gott om. Egentligen min svagaste sida eftersom jag jobbade varje natt.

Min stammispub, The Warrington,(tube: Warwick avenue) är otroligt mysig men inget partyställe.

Områden som är bra att gå ut i är Soho, Mayfair (lite snobbigare mer uptown), Covent garden, Islington (lite avsides men har två huvudgator som är jättebra för barrunda). Shoreditch och Hoxton också bra, mer kids och indiepublik här.

SOVA: Är ju ett måste, och alla som har varit i England känner väl till att standarden inte alltid motsvarar priserna.
Bayswater är ett klassiskt hotellområde, men en ny favorit som testades i maj är området runt Russel square, Bloomsbury. På exempelvis Bedford Place finns flera hotell i den mindre kedjan Grange Hotels som är schyssta och hyfsat prisvärda. Det är dessutom gångavstånd till Soho, Covent Garden och Oxford St, men området är lugnt och behagligt.
I Little Venice ligger The Collonade, som är dyrt men ska vara superbra. Kan komma med recension i september. =)
Området, som är mina gamla hoods, är i allafall superbra.

TO DO: Om du fortfarande har tid över efter att ha gjort alla de här grejerna ovan finns det så klart massor mer att göra, även om det skönaste man kan göra i London är att bara hänga. Men visst, det kanske regnar. Eller så har du ett omättligt behov av aktiviteter. Men skippa för guds skull Madame Tussauds och Ripleys och sånt skit.
En turistattraktion som jag dock tycker är värd pengarna är London Eye. Vid fint väder, ska tilläggas. Härlig utsikt över stan.
Tate Modern är ett fantastiskt museum, och det lilla London Designmuseum på södra sidan (man kan åka båt dit) brukar ha trevliga utställningar.
När vi ändå är inne på att åka båt. Ta båten till Greenwich från någon av kajerna på Themsen (Embankment tex) och strosa runt i parken där och titta på nollpunkten för tiden. Stanna till i St Katherines Dock på vägen dit eller hem. Jättemysigt att gå omkring i området som de har byggt upp på vattnet.

Herregud, nu blev jag sjukt sugen på London själv. Dags för en tripp snart!

Nollställd

Så klart att man måste skriva om det ofattbart svarta och ofantligt tragiska som har hänt i mitt älskade Norge.
Men hur skriver man om det? Kommer nog att bli ganska snurrigt, är jag rädd. 

Såg en första tweet strax efter att bomben hade briserat i fredags om att det hade varit en kraftig smäll i Oslo, från en vän som bor där.
Sedan rasslade det igång och twitter blev min vän och informationskälla i bilen på väg till Söderhamn.
Det var där det senaste dök upp tack vare de jag följer som höll mig uppdaterad via världens medier. Det var otäckt redan då, med "bara" en bomb. Men sen chocken när rapporterna om skottlossningen kom. Och ilskan över twitter från idioter som genast målade ut muslimer som skyldiga. På något sätt en lättnad senare när det var en norsk man, en vettvilling. Men lika mycket terrorist, oavsett etnicitet. Viktigt att komma ihåg.

Sedan på kvällen, god middag och vin med kära vänner. Men tankarna gick ständigt till Oslo och fingrarna till mobilen för uppdatering. Stunder som denna märks det att man är journalist och nyhetsmänniska.
Sky News, min gamla London-vän, publicerade namnet och jag sökte på Facebook och såg den tomma blicken hos en vedervärdig människa. Ännu större chock när polisens uppgifter om över 80 döda på Utöya trillade in.
Sömnlös och orolig natt. Men tänk så mycket värre för de drabbade.

Mycket prat hela helgen med nära och ständig gåshud på armarna över det ohyggligt bestialiska som skett.
Glad över att jag inte har barn att förklara för. Hur förklarar man en sådan här sak?
Såg att NRK:s barnkanal gjort en film för barn och om hur man förklarar och pratar om detta för dem.
NRK och de andra norska medierna har gjort ett så imponerande jobb de här dagarna. I chocken har de informerat, kört på, men lugnt och sakligt och med både pondus och känsla.
Och så Stoltenberg då! Vilken klippa! Sån oerhörd respekt för honom som ledare och människa.

Tyst minut i dag klockan 12. En tyst minut kan inte göra det ogjort. Men den visar att vi bryr oss och finns där för vårt grannland. Det är bra.

GI-crêpes

Satt och blev så himla sugen på crêpes, men mjöl är ju big no no för mig nu för tiden.
Gogglade lite (som mamma säger) och hittade det här receptet.
Det måste provas!
Någon som har erfarenhetn av liknande?

Crepes a la GI




ca 8 st

4 ägg
1 äggvita
4 dl lättmjölk
0,5 dl rapsolja
2 tsk fiberhusk
1 tsk kanel
1 msk krossade linfrön
salt

-Vispa ihop samtliga ingredienser och stek pannkakor i en stekpanna (vänd ej för tidigt, de är aningen sköra då)
Fyllde  mina pannkakor med köttfärssås och champinjonstuvning. Lite riven mozarella på toppen och in i ugnen på 225 grader i 8-10 min. servera med bladspenat!

På ledighetsagendan

Sista dagen i dag innan fem sköna lediga dagar. Yeay!
Det här passet har verkligen kramat ur musten ur mig. Av flera anledningar är det ett väldigt tungt pass.
När jag jobbar skift är det uppdelat i tvåveckorsperioder. Den ena, sköna perioden, jobbar jag fyra dagar och är ledig tio.
Den andra jobbar jag tio och är ledig fyra. De här senaste fem dagarna har alltså varit de sista fem på den jobbiga.
Och de är de tuffaste dagarna.
*Eftersom man bara har varit ledig fyra kommer man till jobbet ickeutvilad, oftast.
* Passet är fredag - tisdag. Helgen är oftast ganska tuff och när den är slut och vanliga nio till fem-folket kommer tillbaka efter ledigt har man fortfarande två dagar kvar.
*Man börjar passet med att göra helgtidningar, vilket är tufft eftersom det är stort format men ofta lite som händer.
Lägg därtill den sköna sommartorkan och extrema arbetstider (ibland 9-02) så fattar ni säkert att man är lite mör.

Därför, ledighet välkommet.
Den här ledigheten tänkte jag skulle bjucka på:
*Lunch med Mini.
*Takbarshäng med fina kollegor.
*Middag med bästa USA-resenärerna M & M.
*Träning. (Skrev först den här överst, men kände att det blev förjävla hurtigt.)
*Söderhamnsbesök och gos med baby Wille och en tur ut i skärgården.
*Stopp i Valbo hos storebror med familj.

Fem dagar! Så pepp! Kom nu ledighet, kom!

La famiglia

Ville bara säga att jag älskar min familj. Hela härliga stora taikonfamiljen med två pappor och sambos och hela och halva bröder och ingifta fruar och syskonbarn och plastsyrra.
Eftersom alla är utspridda över landet blir det så sällan vi ses allihop och jag saknar dem väldigt mycket när vi inte ses.
I går fyllde min älskade, älskade mamma år och jag önskar så att jag hade varit där.



Nästan hela härliga familjen (minus syskonbarn och svägerska). Love you all.

London!

Sitter och läser i Josephine Bornebusch blogg. Hon bor ju i London nu.
Läste om hennes söndagspromenad längs Little Venice (mitt Little Venice!) bort till Primrose Hill och Camden.
Åååååh, vad jag längtar hem. Längtar efter att bo i London varje dag.
Längtar efter mina promenader längs kanalen, Edgeware road, lägenheten, en frukost på Clifton road eller St Johns Wood High street.
När jag var i London i juni var det underbart och härligt, men det var liksom inte samma när jag inte bodde i lägenheten eller hängde i mina hoods hela tiden.
Längtar tillbaka så otroligt mycket. Det måste bli en tripp snart igen.

---

Jobb, jobb, jobb, jobb.
Huvudvärk. Träningsvärk, huvudvärk.
Jobb, jobb, jobb.

Typ så.

Goes on and on and on and on...

Och Gröna Lund-besöket blev en succéblandning av Insane, Twister, ölpaus, Mellberg och Zlatan-spotting och Ben & Jerrys-syndande.
Och fortsatte med grillning och rosé i Fredhällsparken med Hjärtat, Johan och Amina. En solig och bra dag.

Gårdagen inleddes med frisörbesök hos bästa Marre på Bangs. Det var bara han som jobbade så för en gångs skull var det tyst och lugnt och skönt på salongen. Och vi blev klara i tid.
Sen, lite lunch och reashopping och sen bio med Mini. Pressvisning av Bridesmaides som var förvånande bra. Jag skrattade så jag fick ont i magen, skämdes ungefär lika mycket och grät en liten skvätt. En skön feel good film.
På kvällen 75 minuters powerwalk i supertempo med Hjärtat i kvällssol som avslutades med te och fotbollsvm.
Också bra dag!

Och i dag skiner solen. Inte så jättevarmt men jag ska trotsa vindarna och lägga mig på takterassen och sola lite, är planen. I eftermiddag ansiktsbehandling och förhoppningsvis fika på det.

I morgon, och fem dagar framåt, jobb. Men det är en annan historia.

Ut på okänt vatten

Okej.
Jag trotsar obehagskänslan som kommer när jag visar mig offentligt i shorts.
Why? Jo men, de här benen gör sig inte så bra i shorts, om vi säger så.
Men vet ni, det tänker jag strunta i.
Jag ska tänka att det bara är i mitt huvud det inte ser klokt ut och att jag faktiskt är snygg.
En dag på gröna lund blir bra träning. Så det så!

Good day

I går var en bra dag.
Jag tog lång sovmorgon med Mitzy. Åt frukost. Köpte en kaffe och gick och körde ett stenhårt gympass.
Hjärtat kom hem från jobbet och vi lagade en tokgod gi-lasagne, med zucchini i stället för pasta, med fetaost i.
Sen tog jag med mig hjärtat på galapremiären av sista Harry Potterfilmen. Som faktiskt var jättebra.
Sen hem, en kopp kofeinfritt kaffe framför nyheterna och sen sängen. Mitt svenssonliv i kranskommunen.

I dag har jag redan hunnit äta frukost, träna och duscha. Nu lite mellis, sen står Gröna Lund och åkband och åka satan med Amina på schemat. Funderingen just nu består i om det är för kallt med shorts.
I kväll blir det förhoppningsvis någon uteaktivitet i det fina vädret.

Två bra lediga dagar helt enkelt. Och så har jag ju två kvar, innan det är dags för fem dagar i gruvan igen.

Jobbar färg

Tre långa veckor kvar till semester, ständiga statusuppdateringar på Facebook om sol och bad och bara regn när jag är ledig. Lägg där till att inte ha premiärbadat än, eller allt annat som hör sommaren till.
Då behövs det lite färg för att hålla peppen uppe.



Gult och rött. Sånt blir man glad av.

Fem sköna dagar

Förutom eventuell ehec-smitta har de fem lediga dagarna varit extremt sköna och välbehövliga.
Jag har:
*firat Minis födelsedag på Debaser Slussen med pimms och shots.
*druckit rosé och drinkar på Loopen med Frida och Jenny.
*tränat nästan varje dag. Tränat bakis och tränat intervaller i backe vilket var det jobbigaste jag har varit med om.
*köpt nya skor som ska ge mig en fast rumpa.
*ätit urtrevlig middag med Hanna.

På dagens schema står träning, lite hemmafix och matlagning.
Men först ska jag löka lite i soffan, något som jag inte har gjort alls de här dagarna. Ingen ledighet utan lök, som jag brukar säga.

Nervös väntan på ehec

Jag överreagerar med största säkerhet här nu.
Men i går åt jag en fantastiskt trevlig middag på Raw på Rörstrandsgatan.
Kruxet var bara att de hade groddar i salladen, och Livsmedelsverket avråder från att äta alla sorters groddar eftersom det kan vara en smittobärare av ehec.
Försent, efter flera flera tuggor, insåg jag att det var groddar i och frågade servitrisen om de var färska eller från burk.
"Det är lugnt, de är färska", sa hon. Varpå vi upplyste henne om Livsmedelsverkets råd (från en vecka tillbaka) som hon inte verkade känna till.
Efter en stund kom hon tillbaka och sa: "Kocken hälsar att det inte samma sorts groddar, så det är ingen fara".
Nehe, så det är inte samma sorts groddar som alla sorters groddar alltså? Är det låtsasgroddar kanske?
Men då var ju skadan redan skedd och nu sitter jag här och googlar ehec. Eftersom jag mår illa och känner mig lite kymig är jag nu övertygad om att jag har smittats, och kan alltså bara invänta ett ordentligt insjuknande.
Tre till fyra dagar sägs det att det ska ta. Kul väntan, verkligen.

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0