Gott nytt år!

Eftersom jag åker upp till Söderhamn redan i eftermiddag passar jag på att önska gott nytt år redan nu.
Förra året gjorde jag en maffig årskrönika över mitt väldigt händelserika 2008. Jag har inte orkar göra någon i år.
Inte för att året inte har varit bra, för hallå - jag har gift mig - bra har det verkligen varit.
I stället för en lista bjuckar jag på tre bilder från de tre bästa händelserna 2009.
Ses på andra sidan!



5 september 2009. En av de bästa dagarna i mitt liv.




Mini-honeymoon i Paris. Oui!



Mai Thai honeymoon. Lovely!

Julens stora samtalsämnen

Vid julmiddagen på julafton var två samtalsämnen överrepresenterade. Och det var varken maten eller tomten.
Inte heller vilken nyhet som skulle vara med på Kalle.
Det var Kjell och Rosmarie från Ullared och Anna Anka.

Julen annars då? Njae, jag vet inte. Den kvalar knappast in på bästalistan, även om julafton var mysig.
Nu satsar vi på nyår i stället. Söderhamnsfiesta!

Visste jag väl...

Du fick 75 rätt av 81 möjliga

Du kan skatta dig lycklig. Din relation verkar vara fantastisk när det gäller kärlek och glädje. Du respekterar din partner, kör inte över dina egna känslor utan verkar leva i harmoni och balans.
Ta nu vara på det goda som finns, vårda kärleken och glädjen med ömsint. Ser du minsta fnurra på tråden, ta hand om problemet direkt. Fortsätt att leva i öppenhet.

(Test av relationen på expressen.se)

Stök

Hjärtat sover redan.
Men jag, som har jullov är uppe sent och julstökar. Som jag gillar två dagar före jul.
Jag satte just in julkakan i ugnen, som ska vara inne en timme. Vilket betyder att jag kommer att vara uppe sent.
Det blir liksom oftast så, att jag kommer igång så sent med allting.
I dag var det en trevlig anledning förvisso. Hjärtat gjorde lasagne medan jag tog en dusch, helt svettig efter all julklappsshopping. När jag kom ut ur duschen fick jag ett glas vin i min hand.
Efter maten satt vi kvar länge och bara pratade, som två vuxna. Innan jag kom på att jag var tvungen att skynda mig till affären innan den stängde kl 22.

Så just nu, kvart över elva är mitt livs första julkaka i ugnen. Fullproppad med fikon, aprikoser, apelsinskak, russin och körsbär som har fått marinera i rikligt med whisky. Smeten var supersmaskig. Jag hoppas att det färdiga resultatet är lika gott.

Kanske jag ska passa på att slå in lite julklappar medan jag ändå väntar. För i morgon har jag fullt upp med att göra julgodis och att gå till cp-UPS i Bromma och hämta paket som de inte lyckades leverera. Därför, paket inslagning nu.
Ja, så får det bli.

*pust, suck, stön*

Oj.
Sitter framför datorskärmen och ögonen går i kors och det bara snurrar.
Hela helgen har varit ett galet jobbrejs.
Jag kan inte ens förklara hur skönt det ska bli att gå på julledighet.
Min första julledighet på jag vet inte hur många år.
Som jag varken ska jobba juldagar, mellandagar eller nyårsdagar. Första gången jag har jullovs-ledighet.
Ända till den 4:e då jag går på igen.
Det känns helt galet lyxigt.

Men innan jag sitter i soffan hos storebror och kollar på Kalle Anka, myser med Stella och dricker glögg, och sen busar med Greta och bekantar mig med Tage och njuter av att få vara med min underbara och älskade familj är det ju massa must do:s. Ni vet, schemat...

Träna, handla julklappar, göra julgodis, slå in julklappar, handla julmat, lämna julklappar till de vi inte firar med, djupandas, dricka glögg, lyssna på julmusik för att komma i julstämning, köpa vinterskor så att jag klarar mig uppe i Norrland, djupandas....

Så därför, ett djupt andetag, avsluta jobbet, städa undan skrivbordet och sen hem och sova.
Det ska nog bli ordning på den här julen också.

Julschema

Men seriöst?!?
Varför blir det likadant varje år? Att man liksom känner sig helt stressad inför jul med allt som ska hinnas med.
Eftersom vi köpte en del julklappar i Thailand tänkte jag att det var helt lugnt i år.
Men kanske just därför har jag inte tagit tillvara den tiden som har varit.
Och nu står jag här, med jobb hela helgen och massa saker som måste göras.

Insåg just nu att julklapparna till Skåne måste skickas i morgon, och alla har inte kommit än. (Hmm, betällningsvaror, vad kan det vara....)
Hur ska jag hinna det?

Jag borde göra ett schema över tiden fram till jul. Egentligen gör det mig bara mer stressad. Men om jag inte gör det kommer jag att skjuta på det ännu mer och bli ännu mer stressad.
Alltså, mitt schema.

Fredag 18:e - Köpa det sista till julklapparna som ska skickas med posten. Slå in de julklapparna och skicka iväg. Träna kl 13 och sen börja jobba 14.30.
Lördag 19:e - jobb.
Söndag 20:e - jobb
Måndag 21:a - Träning, andra ärenden, inhandling av julgodismaterial, middag med Amina.
Tisdag 22:a - handla julklappar och göra julgodis och baka julkaka.
Onsdag 23:e - djupandas.

Inte gravid

De senaste dagarna har jag kräkts lite och svimmat en gång.
Jag har också mått illa då och då.

Min mage är uppsvullen och putar ut lite.

Jag är dock inte på smällen. Jag är bara lite fet. Ok?

Snö!

Oj oj vad det har snöat nu i två dagar.
Det snöade faktiskt redan i lördags, lagom till vår luciafest, men den snön la sig aldrig.
Nu ligger det däremot ett 5 cm tjockt täcke på marken. Hoppas att det får ligga kvar.

9 dagar kvar till jul. Ingen stress, än. De flesta julklapparna är köpta, resten orkar jag inte stressa över.
Just nu planerar jag julbak. Eller mest julgodistillverkning faktiskt.
På önskemål från tomtemor ska jag även i år, för fjärde året i rad, göra rocky road.
Men den tryffel jag brukar göra får stryka på foten. I ställer blir det fudge på råsocker, chokladdoppad kola med havssalt/polkagrisströssel och tam da dam.... julkaka med frukt, sprit och choklad!
Den sista rackaren ser jag mest fram mot. Bildbevis utlovas efter baket.

3 månader

Tre underbara ljuvliga månader som fru. I lördags.
Världens lyckligaste fru. Med världens finaste man.



Foto: Linda Helin.

Självmordsmånad?

Finns det någon statistik på att antal självmord ökar i november?
I så fall blir jag inte förvånad.





Som en gigantisk grå fuktig yllefilt. Fy fan.

Till Johan



Jag tog en öl för finaste Johan på hans stamställe 15 Palms på Koh Chang.
Det kändes fint. Men samtidigt så konstigt, att ta en öl för en död vän.
Sånt man trodde att man skulle göra när man blir 70 typ.

Språkförbistringar (visst heter det så?)

Engelska brytningar är roliga. Alltså när folk snackar engelska med brytning på sitt språk.
Thaiengelska är extra kul. Om jag skulle fotat alla roliga skyltar skulle jag få fylla tre-fyra facebookalbum.
Favoriten hittade vi på Koh Chang. Där, på ett massageställe, kunde man få "Footpeeing". Vi ba' - tack, men nej tack.

Och roligt är att om man säger en sak med rätt uttal fattar de inte vad du menar. Men om du säger det på thaiengelska, ja men då är saken biff.
T ex lät det så här på Koh Chang där jag undrade vad det var för djur som lät så förbaskat på morgonen.

Jag: Do you have monkeys here?
Ägarinnan: Monkeys? What is that?
J: You know, monkeys? Gibbon. Makake.
Ä: Ah, you meen mankeys. Yes, we have.

Eller när vi skulle åka taxi till hotellet i Bangkok. Hotellet heter Swissotel Nai Lert Park.
Jag säger detta till chauffören. Han skakar på huvudet.
Jag försöker visa på hans karta. Säger namnet på gatan. Han skakar på huvudet.
Visar igen. Förklarar vilken gata som är Sukhumvit, som han frågar efter, och vilken gata som är vår.
Han skakar på huvudet. (Eftersom han inte kan läsa vårt alfabet kan han inte bara kolla på kartan).
Jag igen: Nai lert Park. Han skakar på huvudet.
Han: Plockar upp telefonen. Ringer någon. Ber mig prata på engelska med personen på andra sidan.
Jag säger: Swissotel Nai Lert Park. Wireless road. You know?
Hon: Yes, I know. I tell driver.
Han får tillbaka telefonen. Säger: Ahhh, Paaak naij lööööt.
Tittar på mig. Ler. Säger igen: Paaak naij lööööt.
Kör oss hela vägen dit utan problem.

Men det kan ju vara tvärtom också. Det fick den franska kvinnan som beställde ananas på Koh Chang lära sig.
Servitören kommer med äpple. Kvinnan, rynkar förbryllat på pannan.
Säger till servitören: I want pinnöppel.
Han: ????
Hon: Pinnöppel.
Han: You meen pajnäppel? It is called pajnäppel.
Hon: Aha, in english it is called pinnöppel.

Same same




vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0