Ledighetsrapport

Ledigt i fyra dagar och för en gångs skull gör jag något vettigt av tiden.

I går var en fin dag. Mamma och pappa kom förbi och det blev lunch på IKEA, shopping på IKEA och även lite shopping och fika i outleten i Barkarby.
Sen hem för att inspektera den fina väggskogen.

När de var utsparkade gick jag och Hjärtat och tränade spinning. I vårt nya "ett år kvar till bröllopet"-liv är vi ett sånt där hurtigt och äckligt litet par som kan ses på väg till gymet halv tio en lördagsmorgon med ett varsitt par träningsskor i ena handen och den andra parten i den andra handen. Läskigt, jag vet.

Och efter stenhård träning supersmarrig korv stroganoff. Sen kvalpremiär av "Idol" under filten i soffan.

Nu dusch och lunch, sen konferens och middag med jobbet.

Julstämning

Det är lustigt med I-tunes och shuffle-funktionen.
Nu bestämde sig min i-tunes att den skulle spela "Driving home for christmas" med Chris Rea.
Bara sådär, en septemberkväll.

Men det är mysigt. Det är en av de mysigaste jullåtarna, eftersom att den inte är så där julig som de andra. Står inte ut med den dära Little drummerboy och Feliz Navidad och allt vad de heter.
Nej, ge mig lite Chris Rea, eller Donny Hathaway "This Christmas" så är jag nöjd.

Och jaha, nu spelas den "Touch the sky" med Kanye-ey-ey-ey. Shuffle är som en liten fiskdamm! Man vet aldrig vad man får, och det är överraskning varje gång.

Edit: Haha, låten efter blev "Rocking in the free world", Neil Young. Som sagt. Fiskdamm!

Reserapport

Åh, var ska jag börja?
Under två dygn i Valencia hann vi med så fantastiskt mycket.
Framförallt blev det massa bästis-tid med hur mycket bästis-snack som helst. Går inte ens att utrycka i ord hur mycket det är värt.

Annat vi gjorde var:
*Frossade i serrano-skinka. Jag skulle kunna leva på serranoskinka.
*Var otroligt fulla.
*Sjöng karaoke. En egen historia som jag får lov att återkomma till.
*Var väldigt bakfulla.
*Klättrade upp i ett högt torn med utsikt över hela staden.
*Tog revansch på paella.
*Badade  i ett 27 grader varmt medelhav.
*Drack för många shots.
*Tog en nattlig promenad på horgatorna. Inte att rekommendera.
*Skrattade.
*Drack cava och sangria.

En fantastisk liten semester på två dagar. Mer sånt.

Mer Modesty

Också i dag fick mina fina Modesty Blaise-strumpisar följa med på äventyr.
And guess what? De fick beröm. Av mysfarbrorn Ernst Kirchsteiger. Det tyckte jag var lite fint på något vis.

Mamma mia... here I go again...

...how can I resist you?

Nej, det var ju just det jag inte kunde. Jag föll pladask för filmen, och är lite missnöjd med att jag bara har sett den en gång än så länge.
Men, jag tror att jag väntar till i början på oktober. Då, nämligen den 10:e går sing-along-versionen upp. Ni vet när det är okej att sitta och sjunga med högt i låtarna. Man behöver liksom inte kväva sina sångimpulser utan kan sjunga för kung och fosterland.
Jag är så på!
Ylva, filmen går inte upp i Karlstad, så du kommer väl hit och sjunger med mig?

Två filmanekdoter:
När vi var i Barcelona (älskade, älskade Barcelona) förra sommaren spelades "Vicky Christina Barcelona" in. Vi satt och käkade middag precis bredvid inspelningsplatsen en kväll.

När jag var liten hade jag en sommarfling med en gotlänning som är statist i "Sunes sommar". Vi var båda 13 eller 14 at the time.

(Jag vet att ni vill be mig om en autograf. Det är okej)

Livstecken

Hej.
Jag lever.
Jag är lite sliten efter resan, men jag lever.
Rapport kommer, håll ut.

Valencia!

I morgon drar jag och bästisen till Valencia i två dagar.
Sol, kanske bad, tapas, cava och loco spanjorer - here we come.

Packlistan:
Snygg partyklänning
Heels
Bikini
Sköna skor för sightseeing
Solglasögon
I-pod med högtalare för hotellrumspepp
Passet!

Längre än så har jag inte kommit i packningsförfarandet. Lite mer kommer jag nog att trycka ner i min handbagageväska som bara får väga 10 kilo. En utmaning.
Det här med enbart handbagagespackning innebär också att den där lilla plastpåsen som vanligtvis innehåller mina läppglans och lypsyl nu också måste innehålla alla andra vätskor.
Dubbel utmaning för mig alltså, som knappast gjort mig känd för att vara någon effektiv och minimalistisk packare.

Vi kommer att klara det!

I dokumentären "Paradiset" som gick på tv i somras yttrades den klassiska frasen: Klarar man av att tapetsera tillsammans så klarar man allt". (Kanske inte ordagrant, men typ så).

I går fick vi beviset, jag och Hjärtat. Ingen av oss har någonsin, ever, tapetserat förut.
Men se där, några timmar och en halv hink tapetklister senare hade en hel skog flyttat in i vårt vardagsrum.



Jag fick beskära bilden så att inte soffan kom med. Där ligger ett mycket trasigt Hjärta. En spillra, i ordets rätta bemärkelse. Enligt egen utsago var det många år sen han var så här bakis. Roligt, tycker jag.

Blivande barn?

I stället för att äta frukost tar jag reda på hur mitt och Hjärtats barn kommer att se ut.
En internetsajt säger att det kommer att se ut så här:


Hmm, jag hade nog tänkt mig nå sötare...

Saker jag önskar mig

Jag hade tänkt be om sol i helgen, men vaknar upp till en strålande vacker fredagsmorgon, så det var liksom redan kirrat.
Får väl önska mig sol och minst 25 grader varmt i Valencia måndag - onsdag i stället.

Och här är några andra saker jag skulle vilja ha just nu:
*Blommor. Blombud alltså. Eller en romantisk bukett hemburen av the one I love.
*Tapetserar-kunskaper. För att göra helgprojektet lite enklare.
*En vältränad kropp. Tänk om det fanns genvägar.
*En biljett till Thailand i vinter.

...

Och nej, det ska inte utvecklas till någon bildblogg.
Men ibland har man liksom bara inte orden. De finns inte där.

Maskeraden och annat roligt

Jag kom på att jag ju inte lagt ut bilder från maskeraden som utlovat.
Så här kommer min favvobild, och lite annat smått och gott jag hittade när jag kollade bilder på mig som andra lagt upp på fejsbook (en ypperlig funktion för ett ego som jag).
Voila!


Nyktert värre


Jag och två av mina älskade bröder.


Nyårsafton. Duktigt cool katt.


Jag och Hjärtat på nyår.


Coola ögon

Just det, glömde ju den här bilden, där Micke Sjöberg, fotograf på tidningen tagit coola bilder med en specialblixt som gör ögonen ascoola. Som stjärnor i dem liksom.
Ni kan ju kolla på dem, och inte på resten av mig eftersom jag i övrigt var grymt ostylad den dagen.

Egoparad

I brist på inspiration på saker att skriva om.
Lite egobilder.


Dagens styling


Helgens bröllopsstyling


Toalettbilder är min specialty


TV4-feststylad

Modestymania

Det blev inte spetstajtsen.
Det blev mina fina Modesty Blaise-strumpbyxor som hade gömt sig längst ner i korgen och fallit i glömska lite.
Men åh så glad jag blev när jag hittade dem i morse, och alltså fick de följa med mig i dag.


Sjuuukt fina Modesty Blaise-strumpisar.

Nu ska det bli otroligt skönt med fyra dagars ledighet efter sex dagars råjobbigt jobb.
Det har liksom varit hur mycket som helst varenda dag, vilket jag förvisso gillar, men jag känner mig rätt urblåst i skallen just nu, såhär 64 jobbtimmar senare.

Noterat

På Kristallen-galan i går la jag märkte till att flera damer sportade spetstajts.
Alltså exakt likadana spetstajts från Franke som de jag sportade i Stockholm city för ungefär en månad sedan och som av blickarna jag möttes av att döma var lite too much just då. Stockholm var liksom inte redo för dem.
Men eftersom fler och fler nu kan ses med dem på sig kanske vinden har vänt.
Jag för göra ett nytt försök, i morgon kanske....

Förlåt älskling - David Gray är grym

Öppet brev till Hjärtat:
Hej älskling.
För ganska längesen kom David Grays greatest hits skiva som en liten tillökning till vår skivsamling.
Då dissade jag den skivan rätt hårt tydligen. Jag kommer inte håg det, men du sa att jag gjorde det så det är säkert så.
Du påminde mig i alla fall om det när du kom på mig med att spela skivan en kväll för några veckor sedan.
Nu ska jag komma med ett bekännande. Jag har spelat den skivan jättemycket. Flera gånger. En dag när jag var ledig och hemma och du jobbade spelade jag den till och med flera gånger på repeat eftersom jag tycker att den är så bra.
Så du, förlåt för att jag dissade ditt val av skivinköp. Det är en jättebra skiva.

Jag i annan tappning

Jag vet, typ 100 år efter alla andra, men nu har jag upptäckt yearbookyourself.com.

Här är jag i lite annan tappning.


Om jag hade bott i USA 84 hade jag sett ut så här, Eller om jag hetat Kikki Danielsson.


1996 hade jag varit så här snygg.

Mörbultad

I dag känner jag mig som om jag har blivit överkörd av en ångvält.
Eller nej förresten. Det känns som om en ångvält först körde över mig, sen råkade lägga i backen och körde över mig en gång till, åkte tillbaka och körde över mig en tredje gång bara för att komma på att den inte skulle åt det hållet och i stället backade tillbaka och då körde över mig en fjärde gång.
Ja, ni fattar.

Jag är helt slut, både fysiskt och pyskiskt, och då är det bara andra dagen av sex på det här arbetspasset som just har dragit i gång.
I går satt jag i en kallt och dragigt magasin i flera timmar för att bevittna en tv-inspelning som tog (håll i er nu) 9,5 timme.
Kom hem vid halv fyra och stupade i säng efter 12 timmars jobb. I dag upp tidigt eftersom vår lägenhet skulle besiktigas.

Dessutom vräker regnet ner i en evigt strid ström och jag har en känsla av det är otrevligheter på gång.
Jag vet inte vad eller varför men det är bara en känsla jag har. En känsla som börjar någonstans i magtrakten och som surrar sig ut i resten av kroppen och som gör mig så trött, så trött och alldeles matt.
En känsla av att någonting som inte är bra kommer att hända.

Åh, varför kan jag bara inte få lägga mig under ett varmt och gosigt täcke och kura tills känslan går över.
Tills regnet har slutat strila.
Tills jag känner mig fit for fight.

I mitt knä just nu...


Arla morgonstund

Så här pigg ser man ut när man har en katt som tvingar en ur sängen kl 7 på morgonen.


Nyvaken?

Men, solen skiner och det är en fantastisk höstdag med hög klar luft, så jag tänker inte muttra över utebliven sömn.
I dag väntar låååååång promenad runt Brunnsviken med fina Linda.
I kväll blir det rolig TV4 fest.
Förhoppningsvis utan straffar för utebliven sömn.

Hands up för idoljuryn

I dag börjar Idol igen. För mig som jobbar med det innebär det otaliga artiklar innan säsongen är slut och ett stort antal direktsändningar och nervpirrande utröstningar.

I är det också ny jury. Och jag måste ge dem lite kredd så här innan det börjar. I morse var de gäster i P3:s morgonpasset.
Som vanligt försökte de äckligt pk programledarna få gästerna att säga något illa om press i allmänhet och kvällstidningarna i särskildhet.
Men för en gångs skull gick inte gästerna på den finten, utan höll fast vid vad de har sagt tidigare.
De har nämligen i båda kvällisarna, och säkert annan media, riktad hård kritik mot den tidigare juryn och de tidigare vinnarna.
När programledaren Olle försökte få dem att ta tillbaka det genom att skylla på pressen så utvecklade de bara resonemanget ytterligare.
Bra där!

Champagne och Amaronevin...

på en måndag! En del av mitt nya - mer dekadenta - liv.


Gott var det också.

Champagnen drack jag som den var. Till amaronevinet serverades jag en kantarelltoast, och så gjorde jag en salsicciarisotto som var supergod. Receptet hade jag hittat på Eskobar-gitarristen Fredrik Zälls ypperliga matblogg. Jag skippade dock ölen och körde bara på buljong, men det blev gott det också.

I dag ska jag laga mat till Amina, efter att vi har simmat. Det lutar åt lasagne. Det känns som lasagneväder i dag.

Miss Madass

Hurra!
Lovisa har börjat blogga igen, upptäcker jag nu!
Härmed återförs länken i min länklista!

Nu, over and out och hem och sova. Ledigt i fyra dagar. Så jävla gött!
Skulle åkt till Glasgow på tisdag men av det blir det inget. Så nu blir det fyra dagars hemmahäng och skönt lökande som väntar.

Vansinnigt dålig smak

En gång i  tiden tyckte jag att Josef Zachrisson hade lyckats knåpa ihop en rikigt bra skiva.
Jag hade med en låt av honom i musikquizet på min 30-årsfest (röd tråd: Hovet).
Vilket innebär att jag nu har skivan i mitt i-tunesbibliotek.

Herre gud! Vad tänkte jag med? Jag måste ha varit vansinnig som tyckte att den var bra!

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0