Frukostlyx

Om ni bara visste så mycket avundsjuka suckar jag får när jag berättar att jag bor på hotell fyra-fem nätter i veckan under den här perioden. "Åhhh, hotellfrukost", suckas det i parti och minut.

Och ja, jag kan förstå de vars morgnar består av kladdiga leverpastejsmackor och barn till höger och vänster och stress till jobb och dagis. Tanken på att då få sitta vid en härlig hotellfrukostbuffé och i lugn och ro äta frulle, andas osv osv måste ju vara himmelsk.
Men låt mig berättar hur det är när man tvingas äta hotellfrukost flera dagar i veckan:

1. Alla hotell har samma sortiment i princip. Trist bröd, fil, småvarmt, några tråkiga pannkakor, juice ur någon automat som inte har rengjorts på ett halvt sekel. Löskokta ägg som har rinnande vita. Hårdkokta ägg som är gröna.

2. Äggröran kommer färdig på någon påse och smakar ingenting. Baconet är vidbränt eller saggigt ostekt.

3. Går man upp tidigt får man trängas runt bordet för att plocka på sig lite frulle. Sedan måste man slåss om en plats eftersom det är fullt i matsalen. Dessutom är ljudnivån jämförlig med den på ett dagis.
Väljer man i stället att sova länge och äta så sent som möjligt möts man av några få torra brödbitar, keso och senap i youghurtskålen och personal som håller på att torka av borden.

Inte så lockande va?

Då är hemmafrukost ett mycket bättre alternativ, trots att man får göra jobbet själv.
Lugn och ro, och inga ogenerösa öppettider. Tulpaner på bordet. Gott kaffe. Mumsig färskpressad apelsin- och blodgrapejuice. Perfekt äggröra. Fräscha grönsaker. Och man kan komma ner till frukosten och se ut precis hur man vill. Bättre än så blir det inte.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0