Uttryck från förr # 1

Utgång lika med hemgång

Fyra ord som förr var av stor vikt. Under hela min den första halvan av mina twenties something förföljde de fyra orden mig som en elak svans.
De första gångerna orden kom in i mitt medvetande hade man inte riktigt förstått innebörden, och gick på samma mina om och om igen.
Man gick ut och rökte, helst på vintern, utan jacka typ kvart i två. Skitkallt, minusgrader, tandhack.
När man är på väg in genom dörren, tror man, stoppas man av en gorillavakt i varm dunjacka som säger: utgång lika med hemgång! med surmulen röst.
Ingen hänsyn tas till att jag står där i minimal partytopp, utan jacka. I stället får man stå och vänta, på trottoaren, i alldeles för lite kläder, tills typ alla har gått, för att ta sin jacka. Vid det laget är man djupfryst och bli till färgen.

Ibland försökte man tjata sig till att komma in igen. Då och då funkade det.
Det var längesen nu som jag hörde det uttrycket. Används det ens längre?
Hoppas inte. Det var ett djävulens påfund.


Kommentarer
Ullis

Tyvärr inte alls från förr.... vid X3m eller vad fan det heter nu så sa vakterna det på annandagen, men jag kände mig som att jag plankat in på 18-års stället och vakten misstänkte att man gömt sprit någonstans.

2008-01-02 @ 15:00:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0