Dagens mattips

I går gjorde jag en rackarns god fiskgryta, helt egenkomponerad faktiskt.

Den var så god att jag bara känner att jag måste dela med mig av den.
Så, här kommer receptet.



Fina fisken                  4 port

500 gram fisk  Jag tog ett block hokifilé och en portionsbit lax a 125 gram.
200 gram skalade frysta räkor
Ett gäng potatis
2 morötter
1 purjolök
1 fänkål
Creme Bonjour Tomat och medelhavsörter (typ som creme fraiche, finns i mejerihyllan)
1 påse saffran
5 dl hönsbuljong
1 stor eller två små vitlöksklyftor
Rivet skal av en halv apelsin
2 tomater

Skiva purjolök, fänkål och morot. Dela potatisen i mindre bitar.
Fräs purjo och fänkål i smör i en stor kastrull eller gryta. Lägg i morot och potatis på slutet.
Tillsätt buljongen (5 dl vatten och en hönsbuljongtärning) och creme bonjour. Låt det koka upp och koka tills potatis och morot är knappt mjuk, ca 10-15 minuter.
Lägg under tiden de frysta räkorna i ett durkslag och spola över kallt vatten så att de blir nästan helt tinade. Skär fisken i kuber. (Bra om den inte är helt tinad, lättare att skära då).
Tillsätt en påse saffran i grytan, lägg i fisken. Pressa i vitlöken och häll i det rivna apelsinskalet. Låt det sjuda tills fisken är fast och klar, ca 5 minuter. Hacka tomaten. Lägg i tomat och räkor och låt det bara bli varmt, annars blir räkorna sega.
Voila! Klart!

image203
Jag serverade min firre med vitlöksbröd och ett smaskigt franskt Alsacevin. Mumma!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vikankalladetmittliv

eller i alla fall ett försök till det

RSS 2.0